4 ključne karakteristike uspešnog menadžera

4 ključne karakteristike uspešnog menadžera

Ako počnete da istražujete „koje su karakteristike uspešnog menadžera“, verovatno ćete završiti sa listom od preko 50 osobina. Ne samo da će lista biti dugačka, već će osobine biti prilično kontradiktorne jedne drugoj. Zašto? Pre svega jer kvalitet zavisi od mnogobrojnih faktora i situacija.

Kvalitet koji čini dobrog menadžera u velikoj meri varira u zavisnosti od organizacije, strategije, specifičnih ciljeva menadžera, pa čak i tima kojim će upravljati. Postoje 4 osobine od suštinskog značaja za koje se svi mogu složiti da menadžer mora da poseduje. U nastavku možete pročitati koji su to kvaliteti kao i moguće negativne pojave koje se neretko javljaju.

Orijentisanost prema rezultatima

Okrenutost ka rezultatima je značajan kvalitet dobrog menadžera, koji osigurava da je on konstantno motivisan da postiže ciljeve. Menadžeri koji su takmičarski nastrojeni i ponose se svojim dostignućima, uspešnije ostvaruju ciljeve. Ambicioznost je vrlina koja krasi menadžere koji su okrenuti ka rezultatima, koji uvek streme da nadmaše standarde, obore rekord i budu najbolji.

Međutim postoje i negativne strane. Menadžeri koji su visoko orijentisani ka rezultatima mogu biti skloni individualnom radu više nego timskom. Osim toga, oni imaju tendenciju da pokazuju nadmoć i često se više oslanjaju na sebe nego na druge.

Asertivnost

Dobrom menadžeru je potreban određeni nivo asertivnosti kako bi se zadaci uspešno završili, naročito oni koji uključuju više ljudi. Asertivni menadžeri su otvoreniji u komunikaciji jer slobodno izražavaju svoje mišljenje i stavove i ne plaše sukoba. Takođe osećaju se sigurno dok vode timove i brže donose odluke.

Asertivni pojedinci su takođe dobri menadžeri zbog sposobnosti da pregovaraju, zaključuju poslove i postižu ciljeve.

U zavisnosti od tačke gledišta, ljudi iz okruženja mogu da dožive asertivne menadžere kao: tvrdoglave, autoritativne, ljude koji donose implusivne odluke ili bez konsultacije sa drugima.

Delegiranje

Sposobnost delegiranja je jedan od najvažnijih kvaliteta uspešnog menadžera. Dobar menadžer zna da upravlja svojim vremenom i da efikasno ostvaruje rezultate, a za to je potrebno da deligira aktivnosti koje nisu od strateškog značaja i da se posveti onim koje jesu.

Delegiranja na pravi način ne samo da menadžera čini efektivnijeg i efikasnijeg, već takođe stvara produktivniji tim. Dodela novih odgovornosti i zaduženja članovima tima čini taj tim motivisanim i osnaženim.

Iako ne postoje određene „loše“ osobine povezane s delegiranjem, može se smatrati da je to karakteristika koja nije prirodna velikom broju menadžera budući da imaju tendenciju da budu skeptični, sumnjičavi i nepoverljivi. Moto „Ako želite nešto učiniti ispravno, uradite to sami” je prilično čest među menadžerima orijentisanim ka rezultatima. Čest problem koji se javlja je da menadžeri nemaju dovoljno poverenja da drugima dodele određene zadatke i odgovornosti.

Liderstvo

Kvalitet za koji se svi slažu a verovatno i najvažniji je svakako liderstvo. Sposobnost usmeravanja, motivisanja i vođenja je imperativ uspešnosti i učinka tima. Postoji mnogo osobina koje se podrazumevaju u ovom kvalitetu, kao što su: vođenje i orijentacija, autentičnost i efikasna komunikacija.

Upravljanje timom mora biti staloženo i smireno tokom kritičnih momenata kao što su gubitak najbitnijeg klijenta, istrošen budžet pre predviđenog roka ili konfliktne situacije u timu. Motivacija i pozitivan stav su glavne stavke da se stvori fokus na zadatke u napetim momentima. Iskrena komunikacija i razvijena feedback kultura u okviru tima, koja počinje pre svega od menadžera podstiče kreiranje produktivne radne atmosfere.

Želja da se ostvare rezultati, asertivno ponašanje, pametno delegiranje i razvijene liderske veštine su neophodni sastojci za „idealnog” menadžera. Međutim nekim ljudima ove karakteristike dolaze prirodno i spontano, dok neki drugi treba da ih razvijaju. Menadžeri koji se usavršavaju na ličnom i profesionalnom polju su na pravom putu da postanu uspešan menadžer kog zaposleni cene i poštuju.